2011/08/03

Amr Al Azm, Ekialde Hurbileko historian aditua


(BERRIAN argitaratua  2011-07-17)


«Siriako erregimena gerra zibila piztu dadin ahaleginetan ari da»

Erregimenaren barnean zatiketa eragiteko gai izan dira protestak; Azmen ustea da hori, eta, bere hitzetan, sakabanatuta dagoen oposizioa elkarlanean aritzea da orain gakoa demokrazia lortzeko. 

Garikoitz Udabe New York

Beiruten (Libano) jaio bazen ere, Amr al Azm siriarra da bihotzez, aita hangoa baitzuen; ama, berriz, palestinarra. Ekialde Hurbileko historian eta arkeologian aditua izateak akaso zerikusia du jatorri horrekin. Erresuma Batuan egin zituen ikasketak, eta Ohion bizi da egun,  heelersburgen. Shawnee State unibertsitateko bulegotik ari da. Siriara orain joango balitz «seguruenik» atxilotua eta tirokatua izango zela dio, baina, hala ere, etorkizunean herrialde hobe batera joango denaren esperantza badu.

Nolakoa izan da erregimenarekin bizimodua gaur arte Sirian?

Ekialde Hurbileko erregimen autoritario tipikoa izan da gurea ere. Tunisiakoaren antzekoa, bai debekuetan, bai dena kontrolpean izatean, hori hala izateko baliabideetan, politika mugimendu guztiak neutralizatzeko moduan… Dena kontrolatuz gero, gizartearen oreka lortzen da, eta oreka horrek inbertsioak ekarri ditu atzerritik. 70. hamarkadan militar eta merkatarien arteko elkarlana sustatu zuten, merkataritza eta militar ofizialen arteko ezkontza nolabait esateko, eta gaur arte iraun du. Batzuen pribilegioak besteen mesedetarako. Tratu ona alegia. Baina, poliki aldatzen joan da harremana, eta oraingo protestek eragin zuzena izan dute.

Zertan?

Protesta horiek hiru alde izan dituzte. Lehendabizikoa, erregimenaren barrura begirakoa. Oso zaila izan dute erregimenaren barruan zerbait egitea, baina gauza bat behintzat utzi dute agerian: herriari oreka ematerako orduan Bashar al Assaden familiaren gaitasun falta. Eta noski,  erregimenak ezin badu hori egin, ez dauka bizirik irauteko zentzurik. Al Assaden seriotasuna bera ere zalantzan jarri dute.

Bigarrena ekonomiaren atala da. Herrialdeari oreka emateko gaitasunik ezak ekonomia geldiarazi du eta arazo larriak sortu ditu. Zalantzarik gabe, mundu mailako krisiak eragina izan du, baina barruko egoera politikoak areagotu egin du. Horren ondorioz, kapital asko izan duen jendeari negozioak geratu zaizkio, ez dute lehen adina diru irabazten, eta, gainera, erregimenari eusteko dirua jartzen ari dira zenbaitzuk.

Eta hirugarrena, nazioarteko komunitatearen presioa da. Beharrezkoa da nazioarteko estatuen babesa, eta, arazoak badituzu, zigorrak jaso ditzakezu; hori ez da ona negoziotarako, ez da ona inorentzat… Eta, gogoratu: negozioek ez badute dirurik ematen, merkatariek ez dute ematen, eta militar ofizialek ere ez dute dirurik jasotzen. Horrengatik guztiagatik, erregimenaren eta bere ingurukoen eta gainontzeko guztien arteko tentsioa sumatzen da. Hausten ari da zegoen lotura.

Demokrazia gehiago nahikoa izango da,edo hori baino gehiago behar da?

Erregimenak ez du existitu behar; Bashar al Assadek alde egin behar du. Konstituzio berria behar dugu. Testu horrek gehiengoak gidatuko lituzke, baina gutxiengoen eskubideak babestu beharko lituzke ere. Hauteskunde demokratikoak behar ditugu, alderdi politikoak sortzeko eskubidea, botere legegile eta exekutiboen arteko banaketa…

Aldaketa horiek guztiak beharrezkoak ditu Siriak. Historia handiko herria gara, eta amets hori gauzatzeko gai den jende asko daukagu. Ez dut esaten erraza izango denik, baina posible da. Eta horrela bakarrik berreraiki dezakegu herrialdea, ekonomia berrindartu… Politikoki alde desberdinean daudenak ere, denak ari dira bide berean lan egiteko deia egiten. Eta denek defendatzen dute bide baketsuetatik lortutako aldaketa. Hori garrantzitsua da.

Etnia desberdinen arteko gatazkarik ba al dago?

Ez, oraingoz. Baina erregimenak benetan desiratzen du hori. Gerra nahi duen bakarra erregimena da. Eta horretarako, gizarte barruan gatazkak, hausturak sortu nahi ditu. Gehiengoen eta gutxiengoen arteko borrokak, erlijio desberdinen artekoak... Benetan desiratzen dute gerra sortzea, eta zenbait sektoretara armak bidali dituzte, nahiz eta inork oraindik eraso ez egin, badaezpada babestuta egon daitezen. Jende guztia, ordea, ezezkoa ematen ari zaie, ez dutelako gerrarik nahi. Bide baketsuetatik lortu nahi dira gauzak, eta mundu guztiak hori defendatzen du.

Eta nazioarteak?

Gauza bakarra eskatzen da: ez dadila atzerriko herrien esku hartzerik egon. Ez ditugu AEBen edo NATOren bonbak nahi. Nahi duguna zera da: herri gisa onartu gaitzatela eta zigortu dezatela erregimena. Benetan da delikatua erregimena osatzen duten sektoreen arteko erlazioa, eta oso kontuz ibili beharra dago.

Protestak modu baketsuan hasi baziren ere, 1.300 hildako baino gehiago izan dira.Gizateriaren aurkako krimentzat hartu beharko lirateke erregimenak  eragindako hildako horiek guztiak?

Bai horixe. Eta ez gara ari kalean tirokatu eta hil dituztenez bakarrik. Torturatu dituzten horietaz ere ari gara. 15.000 pertsona inguru daude kartzelan, egoera benetan larrian, bortizki torturatuak izan dira, asko hil egin dira. Berdin du gizonezkoa izan, emakumezkoa edo haurra. Eta ez naiz datuak puzten ari. Apirilean, AEBen Siriako enbaxadorearekin bazkaldu nuen, eta hark aitortu zidan erregimena haurrak torturatzen ari izana onartezina zela. Haurrak torturatu ondoren, zein da hurrengo pausoa?

Hitz egin dezagun oposizioaz.Nolakoa da oposizioa Sirian? Uste duzu denak batzea posible dela? Beharrezkoa da hori aldaketa lortzeko?

Hiru motatako oposizioa daukagu. Lehendabizikoak aktibistak dira. Hori da oposiziorik berriena, jende berria, egunero kalera ateratzen direnak, protesta egiten dutenak, tirokatuak izaten direnak, erailak asko. Bigarrena oposizio tradizionala da. Betiko alderdi politikoak ordezkatzen dituztenak, intelektualak... jende ezaguna da, eta oposizio tradizionala ordezkatzen dute. Eta gero, kanpotik egiten dena dago. Ni bezalakoek osatzen duguna eta egiten duguna. Oro har, batzuk eskuinekoak eta besteak ezkerrekoak izango dira, baina orain denak ados gaude zerbaitetan: erregimena bertan behera uzteko beharrean, demokrazia lortzean.

Eta ari dira antolatzen?

Bai, bakoitza bere aldetik ari da antolatzen, baina ez gara oraindik batu. Elkarlanaren hasieran gaude, zubiak eraikitzearen hasieran. Horixe da lortu beharreko gauzarik zailenetakoa, baina lortuko duguna. Punturik nagusienetan denak gaude ados, eta hori oso garrantzitsua da.

Zer gertatuko da datozen asteetan?

Oposizioak erregimena garaituko duen galdetzen badidazu, uste dut gertatuko dela, baina ez dut uste datozen asteetan emango denik. Denbora gehiago beharko da. Gerra zibila izateko arriskua ere hor dago, eta erregimena hori sortzeko ahaleginetan ari da. Besteak beste horixe da kalean protestan ari direnak tirokatzeak duen helburuetako bat. Gure aldetik dagoen guztia egin behar dugu gerta ez dadin.

Ruth Guimera aktorea


(BERRIAN argitaratua, 2011-07-22)

«Hiriak ‘zer nahi duzu?’ galdetzen dizu; argi eduki behar duzu erantzuna»

Bilboko Santutxu auzoan jaioa. Bilbo eta New York ditu bizitoki. New Yorken parte hartu du ‘Off Off Broadway’zirkuituan. Bakarrizketa emanaldia eskainiko du Santutxun bihar.

Garikoitz Udabe New York

Txinatarrentzat zorte handiko emakumea da Ruth Guimera, Bilbon, Santutxun, 1980ko zortzigarren hilabeteko zortzigarren egunean zortziak eta hogeita bostean jaio zelako. «Eta ez naiz kexatzen, gauza ondo doa», aitortu du, New Yorken, Off Off Broadway zirkuituan Adam’s Apple ikuskizunean parte hartu duen aktoreak.

Artisten familiatik al zatoz?

Ni ardi beltza naiz. Amak beti kontatzen du nola gaztetan antzerki emanaldi batean egin zuen lan, eta asko gustatu zitzaiola baina ezinezkoa izan zuela bere familian aktore izan nahi zuela esatea. Seguruenera, hazitxo hori niri pasatu zidan gero.

Balleta, musika eta dantza ikasi zuen Santutxuko neska gazte haren ametsei buruz galdetuko banizu?

8 urte nituenean, musika ikasten hasi nintzen, eta nire ametsa orchestra zuzendari izatea zen. Handik gutxira, dantzari bati buruzko liburu bat irakurri nuen, eta, kuriositate handia sortu zitzaidanez, 12 urterekin horretan hasi nintzen, eta ez nintzen gaizki moldatu: Bruselako konpainia garrantzitsu batean ere ia-ia hartu ninduten. Jakin-minak, ordea, ez zuen etenik izan, eta neure buruari galdetu nion: «Zergatik ez dut hitz egingo edo abestuko agertoki batean?». Horrela hasi nintzen antzerkia egiten 16 urterekin.

Institutu garaian Arte Dramatikoa ikastea erabaki zenuen arte.

Egunero sei orduz dantza egiten nuen garai hartan, eta nahiko nahastuta nengoen. Azkenean, antzerki eskolan izena eman nuen. Gazteena nintzen klasean.

Asko aldatu al da arte eszenikoen munduari buruz zenuen ikuspegia?

Hau oso gogorra eta zaila da. Profesionalki 18 urterekin edo hasi nintzen, eta garai hartan sekula ez nuen esango utzi egin nahi dut. Urteak pasatu ahala, egun batean burutik pasatu zitzaidan, eta hori izaten da zailtasun asko gainditu behar dituzulako. Baina, aldi berean, orain, determinazio handiagoa daukat, argiago daukat hau dela gustatzen zaidana eta egiten dudana dela garrantzitsua niretzat. Horrek indarra ematen dit.

Bizkaiko Foru Aldundiaren beka bat jasota, New Yorkera etorri zinen 2005ean.Zergatik New York?

Oso gauza intuitiboa izan zen. Actor’s Studio-ko kondaira hor neukan —Paul Newman, Marylin Monroe, Al Pacino, Maryl Streep, Robert De Niro eta antzeko aktoreen eskola, Lee Strasbergen aginduetara—, eta horrek eragina izango zuen. Baina gerora konturatu naiz New Yorken gertatzen diren Fameedo Nine weeks, Fatal Attraccion eta antzeko filmak barruan neuzkala; inkontzientean neuzkan hiri honetan gertatzen diren hainbat eta hainbat film.

Nolakoa izan zen hasiera?

Bost orduz bakarrik lo egiten nuen, hainbeste gauza zeuden ikusteko eta egiteko! Hiri honek izugarrizko energia dauka, eta barruan sartzen zaizu, eta bultzada handia ematen dizu. Ondo gogoan dut urrian iritsi nintzela; Bronxen neukan logela bat alokatuta, eta hango patata frijitu eta gasolina usainaz ederki gogoratzen naiz. Ingelesarekin ere kostata! Nahiz eta irakasleek poliki hitz egiten zidaten, klaseak grabatu egiten nituen gero etxean entzun eta hobeto ulertzeko.

Ordutik nolakoa izan da hiriarekiko harremana?

Oso bizia, gorabehera handikoa, bakardade askokoa… Urtaro batzuk oso ederrak dira, baina negua oso gogorra izaten da; etxean egoten zara denbora askoan, eta gauza askotaz pentsatzeko eta hausnartzeko denbora daukazu. Egia da flipatzen iristen zarela, baina gerora ez duzu hainbeste flipatzen. Hiri honek, «zer nahi duzu?» galdera egiten dizu, eta argi izan behar duzu erantzuna. Eskaintza izugarri handia da, baina eskakizuna ere bai.



Onenen artean zaude hiri honetan, konpetentzia izugarria dago…Sentitu al duzu hori?

Hasieran besteak bezalakoa izan nahi duzu, hori da sentitzen dena. Zailagoa da zu zeu izatea, arriskutsuagoa da, baina hala izanda, saria eramaten duzu. Norberak bere tokia aurkitu behar du. Ni neu izanda, nire neurriko pertsonaiak interpretatzeko aukerak eman dizkidate. Nire ingeles mailarekin ez didate pertsonaia amerikar baten rolik emango, baina bai beste asko. Zu zeu izatea da gakoa eta zailtasuna.

Ametsak betetzeko hiria omen da New York.Egia al da hori?

Amaigabeko istorioa filmaren amaieran esaten den bezala, ametsak zenbat eta gehiago eskatu, orduan eta hobeto. Horrek hala izan behar du bizitza guztian, hil nahi ez badugu. Nire ametsa hiri honetara etortzea zen. Lortu nuen. Gero, John Strasbergen (Lee Strasbergen semea) estudioan sartzea, eta lortu nuen hori ere. Lan asko egin dut hori eskuratzeko, eta lortu ditut ametsak.

Zer egin zenuen John Strasbergen estudioan sartzeko?

Urtean lau aldiz ikastaroak egiten ditu, eta dozena bat lagun aukeratzen ditu. Nik telefono bidezko elkarrizketa bat izan nuen, eta aukeratu egin ninduen. Berak esaten du ez daukala errezeta magikorik. Zure sorkuntza prozesuaren barruan sartzen laguntzen dizu, eta zuk nahi duzuna lortzeko bidelaguna izaten da. Ez da antzerki klase normala. Ideia, oroitzapen eta emozioen oihanean barneratzen laguntzen dizu. Pertsonaia baten azalean sartzerakoan, egoeraz jabetzen erakusten dizu: preso bat bazara, adibidez, zein arropa daramazun, zer usain izan dezakezun, zer jan duzun, zein urtaro den, nola sentitzen zaren…

Gerora lau ikuskizunetan parte hartu duzu.Azkenekoa ‘Adam’s Apples’ izenekoan.Zer kontatzen du?

Masachuseteko (AEB) familia baten historia da. Etxe handi bat eta sagastiak dituzte. Garai batean inperio handi samar baten jabe izandako familia da; gaur egun, ordea, ez die hainbeste ematen, eta ez dakite nola egokitu bizitza modernora, eta azkenean dena galtzen dute. El jardin de los Cerezos-en egokitzapen moderno bat da, tragiko-komikoa, bizitzaren alderdi absurdoa nabarmentzen duena. Pertsona bakoitzak bere drama pertsonala daukala kontatzen da, baina ezaguna egiten zaiolako eta gustura dagoelako ez du askorik egiten drama horretatik ateratzeko.

Zer funtzio izan duzu obra horretan?

Hirugarren aktoan pertsonaia txiki baten rola jokatu dut, eta gero agertokiko manager zereginak
izan ditut. Bost astez egon gara, eta oso gustura, gainera.

‘Off Off Broadway’ zirkuituaren barruan eman dute obra.Zer esan nahi du horrek?

Konpainiaren aurrekontuaren arabera eta antzokiaren edukieraren arabera ematen da izendapena. Zirkuitu ofizialetik kanpodagoenez, ikus-entzuleak oso eklektikoa dira: produktoreak, idazleak, zuzendariak etortzen dira, zerbait desberdina ikusi nahi duena, baita publiko arrunta ere.

Nolakoa da zure bizimodua hirian?

Asko gustatzen zait ikastea. Asko irakurtzen dut, yogara joaten naiz, hot-yoga da azkeneko nire aurkikuntza, dantzako klaseak jasotzen jarraitzen dut, eta operako irakasle batekin ere elkartzen naiz. Agenda bete samarrarekin ibili ohi naiz.

Denboraldi luzeagoak pasatuko al zenituzke New Yorken?

Urte erdia pasatzen dut AEBetan eta beste hainbeste Euskal Herrian. Gustatuko litzaidake denboraldi luzeagoak egitea, baina ez nuke Euskal Herriarekiko konexioa eta harremana galdu nahi, oso jende interesgarria dago, eta etxean lan egiteko.

(Argazkiak: Koitz)